Console (receiver combination)

• 1999 ??
  • Broadcast Receiver - or past WW2 Tuner

• Model: Console - Unknown - CUSTOM BUILT: Canada
  • HOMEBREW RECENT,not a Replica: self construction, made later,not a copy/replica.See Guidelines at "Manufacturer".
    All data go into the picture legend, NOT into this Model sheet!
    See also: HOMEBREW ORIGINAL, HOMEBREW REPLICA, and UNKNOWN (and EIGENBAU, Germany)

The model Console (receiver combination) is part of the collections of the following members.

Forum contributions about this model: Unknown - CUSTOM: Console

La Stereola - a home-made Stereo Console

The first consoles appearing here in Canada were rather pricy and not large enough, in my opinion, to fully appreciate stereo sound.

That gave rise in 1962 to the thought of creating my own, and many different designes followed, sketched onto transparent paper. The result was an enclosure featuring a speaker separation of about 6 ft and a total length of 7 ft.

At this time, the Körting radio receiver 22516; the DUAL LP changer 1006/A; the pre-amp TVV43; pickup system DMS900 and the Isophon loudspeakers were purchased from a sales agent dealing in German-made sound equipment.

The acquisition of the equipment accelerated now the project. Drawings with precise dimensions would now be made on the drafting board.

The drawings, showing the final design, were then presented to a dealer for furniture-quality woods, for the purpose of calculating the the amount needed. Two sheets, each measuring 3/4 in x 48 in x 96 in, good one side of walnut veneer would cover the requirements.

As it would have been impossible to do the cutting of all the pieces in my, at that time rather small apartment, the firm's owner offered to do it in his shop.

This now required drawings for all the pieces showing dimensions as well as the grain direction. The pieces would now be cut out of the sheets.

Speaker baffles, after the openings were cut, would now be covered with speaker type cloth.

All the various parts would now be assembled, using dowels and glue, the raw edges veneered and the entire enclosure finely sanded.

After a few days the cabinet would now receive a Danish oil finish.

It was now time to install radio reveiver, LP changer, pre-amp and loudspeakers.

My place of work at that time allowed me to obtain the electric motor drive and gear spindle, designed to open and close the panel with the receiver mounted, as well as some items needed for the internal power wiring. Some elecronic items were obtained from local elecronic supply sources.

Finally the back panels were made and sound dampaning material installed into the speaker compartments. Installation of all remaining items.

As the four speakers turned out to be be too great a load for the receiver, a second amplifier (ELPICO AC 77) was added so as to equally devide the load between the Körting and ELPICO units. The added amplifier and two speakers may be separately operated and controlled as desired.

Total construction time approximately one year.

Due to the timeless design, nice finish as well as great sound quality, the set is still very much admired.

Rolf Franke

Rolf Franke, 07.May.10

La Stereola - eine Eigenbau Musiktruhe (Console)

Als hier in Kanada die ersten Musiktruhen erschienen, waren diese ziemlich teuer. Auch war meiner Meinung nach deren Gröβe nicht geeignet den vollen Stereo Klang zu genieβen.

So wurde 1962 der Gedanke eines Eigenbaus geboren, und es folgten verschiedene Entwürfe, skizziert auf geduldigem Transparentpapier. Das Resultat war ein Gehäuse mit einer Entfernung von 1,6 m zwischen den Lautsprechern und einer gesamten Länge von 2,13 m.

Während dieser Zeit wurden das Körting Radio 22516, der DUAL Plattenwechsler 1006/A, Vorverstärker TVV43, Tonabnehmersystem DMS900 und die Isophon Lautsprecher von einem Vertreter für Deutsche Rundfunkgeräte hier in Toronto erworben.

Die Anschaffung dieser Geräte beschleunigte nun die Entwicklung. So wurden maβstäbliche Zeichnungen auf dem Reiβbrett angefertigt.

Diese Zeichnungen von dem endgültigen Entwurf wurden einem Edelholzhändler vorgelegt, der dann den Holzbedarf kalkulierte. Es wurden zwei Platten benötigt, je 1,2 m  x  2,5 m, in Nussbaumfurnier (Sichtseite).

Da es unmöglich war diese Platten in meiner damaligen Wohnung (kleines Apartment) zu zersägen, zeigte sich der Inhaber bereit es zu tun.

Das erforderte nun Maβzeichnungen für jedes Gehäuseelement unter Berücksichtigung der Maserung. Die Teile wurden danach aus den Platten ausgesät.

Die Lautsprecher Einsätze (Schallwände) wurden mit den nötigen Öffnungen und Tuch versehen.

Alle Einzelteile wurden nun mit Dübel und Leim zusammengesetzt, die rohen Kanten furniert und alles sehr fein geschliffen.

Ein paar Tage später wurde das komplette Gehäuse mehrmals mit einem dänischen Möbelöl eingelassen.

Nun konnten Radio, Plattenwechsler, Vorverstärker und Lautsprecher in das Gehäuse eingebaut werden.

Von meiner Arbeitsstelle bekam ich den elektrischen Motor/Spindelantrieb zum Öffnen und Schlieβen der Klappe mit dem Radio, sowie alles Nötige für die interne Netzspannung-Installation. Elektronische Einzelteile waren bei örtlichen Spezialgeschäften erhältlich.

Als letztes wurden die Rückwände angefertigt und die zwei Lautsprecherabteile mit Schalldämpfungsmaterial versehen.

Da die vier Lautsprecher eine zu groβe Belastung fûr das Körting-Gerät darstellten, wurde ein zweiter Verstärker (ELPICO AC 77) hinzugefügt um die Belastung zwischen Körting und ELPICO aufzuteilen. Der Verstärker und zwei Lautsprecher können nach Wahl zugeschaltet und geregelt werden.

Gesamte Bauzeit ungefähr ein Jahr.

Das Möbelstück wird noch heute wegen seines guten Aussehens und Klanges sehr bewundert.

Rolf Franke

Rolf Franke, 16.Jan.10