lenin-nova: 006-Stereo {006-Стерео}; Leningrad {Лени

ID: 315339
? lenin-nova: 006-Stereo {006-Стерео}; Leningrad {Лени 
19.Mar.13 17:36
47

Michael Gasperschitz (A)
Beiträge: 56
Anzahl Danke: 4

Hallo Radiogemeinde,

Suche Hinweise zur Bedienung dieses Empfängers :

Wie wird Stereo realisiert ? Ich kann nirgendwo einen zweiten Lautsprecherausgang finden, wohl aber einen Stereoschalter an der Oberseite, Lautstärke und Balanceregler.ohne Funktion ??

Ist Stereo vielleicht nur mit einer externen Endstufe möglich ?

Die Bedeutung der vier kleinen Schalter an der Oberseite ist mir nicht klar. Diese verändern teilweise die Wiedergabe die aber beim meinem Gerät in den AM Bereichen immer mehr oder weniger verzerrt ist ?

Welche Skalenteile sind beleuchtet ? Ist auf der Seite des UKW Teiles irgedetwas beleuchtet ?

Gibt es irgenwelche Serviceunterlagen in englischer Sprache ? Ich habe eigentlich immer verzerrte Wiedergabe. Ich vermute die Ursache in den Filtern, die Wiedergabe über externe Quelle ist OK. Bei UkW kann mangels OIRT Station nicht geprüft werden.

 

Danke für Eure Tips !

Für diesen Post bedanken, weil hilfreich und/oder fachlich fundiert.

 2
Leningrad 006 stereo 
19.Mar.13 22:26
47 from 2170

Gabriel Toth (CZ)
Redakteur
Beiträge: 127
Anzahl Danke: 3
Gabriel Toth

Dear Colleague,

might I could help you a bit:

- this radio has no output for second loudspeaker. The stereo could be enjoyed on headphone output only..

- but you can not hear stereo in West-Europe on this device. In SU  is a different stereo system broadcasting, when the pilot tone is at 31kHz, instead od usual 19kHz anywhere else. It is the reason, that the stereo decoder is more complicated, hardly tunable and not retunable to our system.

- the sense of 4 small knobs on upper side: ALC, local receive, narrow IF filter, wide IF filter.

 

BR

Gabriel

Für diesen Post bedanken, weil hilfreich und/oder fachlich fundiert.

 3
Leningrad 006 stereo 
20.Mar.13 14:44
86 from 2170

Michael Gasperschitz (A)
Beiträge: 56
Anzahl Danke: 3

Thank you Gabriel !

Now I know why both Leningrads I have do no stereo at all. The different pilot tone was completely new to me !

I hope I have the right conclusion of the switches now.

From the left there is ALC  = automatic loudness control ?? Has no effect in my set

Local .. This has some effect on the frequency range in my set.

The other two buttons do something wich could be small and broad filtering but I cannot tell for sure. For some reasons my set makes horrible distortion in AM audio. It comes from the AM part, the main amplifier works well.

The set has two small switches, the right ones in a row under the FM presets, nearby the switches for tape and phono. Do you know what the functions of these switches are ?

 

Thank You and best regards

Michael

Für diesen Post bedanken, weil hilfreich und/oder fachlich fundiert.

 4
Leningrad 006 Stereo 
20.Mar.13 22:26
123 from 2170

Gabriel Toth (CZ)
Redakteur
Beiträge: 127
Anzahl Danke: 4
Gabriel Toth

Dear Michael,

sorry for my mistake, not ALC, but AFC!

The last knob is "voice" and the adjacent one is "solo", but I can not imagine, what it means in reality.

BR

Gabriel

Für diesen Post bedanken, weil hilfreich und/oder fachlich fundiert.

 5
Leningrad 006 Stereo 
21.Mar.13 13:35
158 from 2170

Michael Gasperschitz (A)
Beiträge: 56
Anzahl Danke: 3

Thank you Gabriel,

Now I know a bit more ... I have to fix it it will be work for my retirement.....

Best regards

Michael

Für diesen Post bedanken, weil hilfreich und/oder fachlich fundiert.