LWL-Industriemuseum Schiffshebewerk Henrichenburg

45731 Waltrop, Germany (Nordrhein-Westfalen)

Address (Schleusenpark Waltrop)

Am Hebewerk 26
Floor area 200 000 m² / 2 152 782 ft²

Museum typ Exhibition
Navy / Watercraft
  • Steam engines/generators/pumps
  • Model Ships
  • Cranes and Lifts
  • Technical and functional models
  • Railway
  • Electrical Applications

Opening times
Dienstag - Sonntag sowie an Feiertagen: 10 - 18 Uhr, letzter Einlass 17:30 Uhr
Museumsfahrten: April bis Mitte Oktober: Samstag, Sonntag
3-Kanäletour: Dauer ca. 1 Stunde.
4-Kanäletour: 15:30 Uhr Dauer ca. 2 Stunden

Admission
Status from 08/2023
Erwachsene: 5 €; ermäßigt: 2,50 €; Kinder und Jugendliche: frei
Museumsfahrten: 3-Kanäletour: 9 EUR pro Person, 4-Kanäletour: 16 EUR pro Person.

Tel.:+49-2363-9707-0  eMail:schiffshebewerk lwl.org

Homepage www.lwl.org/industriemuseum/standorte/schiffshebewerk-henrichenburg
www.fgs-henrichenburg.de/Fahrten/Museumsfahrten

Our page for LWL-Industriemuseum Schiffshebewerk Henrichenburg in Waltrop, Germany, is not yet administrated by a Radiomuseum.org member. Please write to us about your experience with this museum, for corrections of our data or sending photos by using the Contact Form to the Museum Finder.

Location / Directions
N51.616740° E7.325500°N51°37.00440' E7°19.53000'N51°37'0.2640" E7°19'31.8000"

Mit dem Fahrrad:

Ausgewiesene Radwege: IBA-Radfernwanderweg und Dortmund-Ems-Kanal-Radweg.

Mit öffentlichen Verkehrsmitteln:

Ab Dortmund Hbf:
Stadtbahn U 41 bis "Brambauer Verkehrshof", dann Bus 284/231 (über Waltrop) bis "Datteln/Wittener Straße".

Ab Recklinghausen Hbf:
Bus 231 bis "Datteln/Wittener Straße"

Ab Castrop-Rauxel Hbf:
Bus SB 22 bis "Datteln/Wittener Straße"

Fußweg ab "Datteln/Wittener Straße" (ca. 10 Minuten)
Sie laufen von der Haltestelle zur Kreuzung und biegen in die Provinzialstraße ein. Dieser folgen Sie und überqueren die Lukasbrücke. Auf der anderen Uferseite biegen Sie nach einigen Metern rechts in die Straße "Am Hebewerk" ein. Diese führt Sie direkt zum Museum.

Mit dem Auto:

A2, Oberhausen - Hannover, Abfahrt Castrop-Rauxel/Henrichenburg, dann den Wegweisern "Schiffshebewerk" folgen.

Description

An elevator for ships

The crowds cheered in joy when the Kaiser officially opened the Henrichenburg ship lift on the 11th August 1899. Over a century later visitors to the largest construction on the Dortmund-Ems canal are equally delighted at what they can see and experience. The gigantic ship lift has lain still for over 30 years. But the history of the ship lift and the people who worked on the canal has been brought back to life in our museum. We can show you how families on the waterways worked and lived 50 years ago, and offer you a unique collection of historic boats and other floating equipment, some of which even go into operation on special occasions. During the summer season a pleasure steamer departs from the museum quay several times a day. Climb aboard!

Guided Tours/English offers

Guided tours in English are offered. They last 1.5 hours, cost 52 € plus admission and have to be booked in advance. Please contact the museum for further information. An English pamphlet is available. Furthermore we offer leaflets in Spanish, Portuguese, French, Dutch, and Polish.

Description
(other)

Een lift voor schepen

De menigte juichte, toen keizer Wilhelm II op 11 augustus 1899 de scheepslift Henrichenburg inwijdde. Meer dan 100 jaar later zijn de bezoekers nog steeds enthousiast over dit grote complex aan het Dortmund-Ems-Kanal (het kanaal van Dortmund naar de Eems). De gigantische lift ligt meer dan 30 jaar stil. In ons museum wordt de geschiedenis van de scheepslift en van de mensen, die aan het kanaal wonen, weer tot leven gewekt. Wij laten U ook zien hoe het gezin van een binnenvaartschipper gewerkt en geleefd heeft. Uniek in Duitsland is onze verzameling drijvende werktuigen en historische schepen, die bij bijzondere gelegenheden gaan varen. Verschillende keren per dag legt een stoomschip aan de museumkade aan voor een pleziervaart.

Ga aan boord !

Wat wij U kunnen aanbieden

iedere zondag van 11.00 tot 12.30 uur: gratis rondleiding in het Duits, waarbij iedereen zich kan aansluiten. Rondleidingen voor groepen op aanvraag; kosten: bij een rondleiding in het Duits € 35 (1 ½ uur) exclusief toegangsprijs; rondleidingen in het Engels of Frans (1 ½ uur) € 45 exclusief toegangsprijs; op vrijdag gratis toegang. Iedere tweede en vierde zaterdag van de maand wordt – ’s-zomers vanaf 21 en ’s-winters vanaf 19 uur – een nachtploeg geformeerd. Bij die gelegenheid vindt er een anderhalf uur durende rondleiding in het Duits plaats, alsmede een rustieke maaltijd. Kosten € 19 (aanmelding vereist).

Forum contributions about this museum
Hits: 2199     Replies: 0
DARC sendet am 11.9.2016 im Schiffshebewerk
Heribert Jung
14.Aug.16

Sonntag 11.9.2016  10-18 Uhr Tag des offenen Denkmals

10-17-Uhr:  20-minütige Kanalfahrten mit historischen Schiffen.

11, 14 und 16 Uhr: Führungen durch den Schleusenpark Waltrop, Anmeldung erforderlich.

10-17 Uhr: Der Deutsche Amateur Radio Club funkt Schiffshebewerke in anderen europäischen Ländern an.

Eintritt frei.

LWL-Industriemuseum Schiffshebewerk Henrichenburg
End of forum contributions about this museum

Radiomuseum.org presents here one of the many museum pages. We try to bring data for your direct information about all that is relevant. In the list (link above right) you find the complete listing of museums related to "Radio & Co." we have information of. Please help us to be complete and up to date by using the contact form above.

[dsp_museum_detail.cfm]