Please click your language flag. Bitte Sprachflagge klicken.

Gemaal De Cruquius

2142 ER Cruquius, Netherlands (Noord-Holland)

Address Cruquiusdijk 27

Floor area unfortunately not known yet

Museum typ Exhibition
Steam engines/generators/pumps
  • Technical and functional models
  • Historic Engineering Landmarks
  • Buildings- & Landscape Models

Opening times

Status from 07/2017
We don't know the fees.

Tel.:+31-23-52 85 704

Homepage www.cruquiusmuseum.nl
www.haarlemmermeermuseum.nl/en/cruquius-museum--world-largest-steam-engine

Our page for Gemaal De Cruquius in Cruquius, Netherlands, is not yet administrated by a Radiomuseum.org member. Please write to us about your experience with this museum, for corrections of our data or sending photos by using the Contact Form to the Museum Finder.

Location / Directions
N52.338146° E4.638107°N52°20.28876' E4°38.28642'N52°20'17.3256" E4°38'17.1852"

Cruquius is a village in the Dutch province of North Holland. It is a part of the municipality of Haarlemmermeer, and lies about 4 km northwest of Hoofddorp.

The Museum De Cruquius (or Cruquiusmuseum) occupies the old Cruquius steam pumping station in Cruquius, the Netherlands.

Description

Cruquius Museum tells about the age-old Dutch battle against the water. The reclamation of Haarlemmermeer by means of steam power marked the breakthrough of the Industrial Revolution in the Netherlands. The Cruquius houses the worlds’ largest steam engine.

Largest steam engine of the world

The Cruquius houses the worlds’ largest steam engine: its main cylinder has a diameter of 3.66 meter! The engine could drain up 320.000 liters of water per minute, that’s an olympic swimming pool every 8 minutes.The engine room, unchanged since 1849, is a miracle of Victorian technology.

Windmills and steam engines

Models of windmills, steam engines and various pumps, polder models, old maps and prints in de former boiler rooms provide an excellent overview of the struggle against the water. There is also a water model, which shows what the Netherlands would look like without dikes and what damage a storm flood can cause.

Demonstration of  massive machine

No visit is complete without a full demonstration of the largest steam engine in the world! See with your own eyes how this massive machine drained the lake.

From Wikipedia, the free encyclopedia:
Heritage site

The pump house at Cruquius is a Netherlands 'Rijksmonument' for the historical engine. It has also been declared an Anchor Point of ERIH, The European Route of Industrial Heritage. It is thought to be the largest steam engine – and certainly the largest beam engine – ever built. The engine was built by Harvey & Co, of Hayle, Cornwall. The diameter of the piston is 144 inches (3.7 m)

Description
(other)

Stoomgemaal

Stoomgemaal De Cruquius is een uniek voorbeeld van neogotische architectuur in Nederland. Het gebouw heeft zware steunberen, spitsboogramen en kantelen. Binnen is veelvuldig gebruik gemaakt van gietijzeren ornamenten. De pompen werden aangedreven door de grootste stoommachine ter wereld. De imposante combinatie van techniek en architectuur maken het stoomgemaal De Cruquius tot een industrieel monument van wereldformaat. Aan bezoekers kan de werking worden gedemonstreerd.

Stoommachine

De trots van Cruquius Museum is de wereldberoemde stoommachine uit 1849, die in de machinekamer in volle glorie is te bezichtigen. De grootste cilinder te wereld, met een diameter van 3.66 meter, bevindt zich onder de bedrijfsvloer. De acht pompen bevinden zich aan het eind van de balansarmen. Iedere pomp bestaat uit een buis, zuiger en vlinderkleppen. De zuiger wordt met kettingen in de zuigerbuis bewogen. Elke pomp kan per slag 8.000 liter water bijna 5 meter omhoog pompen. Per minuut werden er 5 slagen gemaakt.

Demonstratie machine

Het (voor demonstraties) op en neer bewegen van de zuiger in deze cilinder gebeurt nu met een modern hydraulisch systeem. Een enkele keer zorgt een storing in het systeem, bijvoorbeeld door blikseminslag, ervoor dat het niet mogelijk is de machine te laten bewegen. Deze storingen zijn over het algemeen in een dag verholpen.

Watermaquette en peilstok

De watermaquette van Nederland in het museum toont wat er gebeurt als het niveau van het zee- en rivierwater stijgt en er geen duinen en dijken zouden zijn. Alle lichtgroene delen van Nederland zouden onder water lopen en ongeveer 65% van de Nederlandse bevolking zou op zijn minst natte voeten krijgen. Nederland heeft van vier kanten last van het water: de zee, de rivieren, het regenwater dat of teveel of te weinig valt en zout kwelwater (=zeewater) dat uit de bodem komt. De maquette toont ook de historie van het ontstaan van de polders, waarbij iedere periode een andere aanleiding heeft en er steeds andere middelen worden gebruikt om het water weg te krijgen.

Radiomuseum.org presents here one of the many museum pages. We try to bring data for your direct information about all that is relevant. In the list (link above right) you find the complete listing of museums related to "Radio & Co." we have information of. Please help us to be complete and up to date by using the contact form above.

[dsp_museum_detail.cfm]

Data Compliance More Information